СТОП-булінг

4 головні компоненти булінгу:
– агресивна і негативна поведінка;
– здійснюється регулярно;
– відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
– така поведінка є навмисною.
Форми шкільного булінгу:
·         фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);
·         психологічний (насильство, пов’язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість)

Соціальна структура булінгу:
·         переслідувач (кривдник, агресор);
·         постраждала дитина (жертва);
·         спостерігач.
Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.
Як розпізнати жертву:
·         діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
·         невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
·         діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
·         діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
·         діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:
·         якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
·         виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
·         вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
·         не дуже гарно вчаться;
·         мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:
·         діти з кола кривдника;
·         однокласники;
·         випадкові учні або ін..

Поради, як уникнути булінгу
1.     Упевнися, що ти не є кривдником/кривдницею по відношенню до інших.
2.     Заступайся за тих, кого ображають
3.     Якщо ти став/стала жертвою булінгу – розкажи про це дорослим ( батькам або вчителю)
4.     Якщо ти побачив/побачила, що над кимось знущаються, – клич на допомогу, привертай увагу дорослих.
5.     Стався до інших так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
6.     Є питання – телефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію» : 0 800 500 225 або 772.

Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню) 
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти керівнику закладу. 
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява). 
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу. 
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності –  керівник закладу або його заступник. 
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування). 
6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу. 
7. Датою подання заяв є дата їх прийняття. 
8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.
Відповідальна особа
1. Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти з числа педагогічних працівників.
2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення керівника закладу.
3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.
4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
 Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) 
1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб. 
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін. 
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання. 
4. Комісія створюється наказом керівника закладу. 
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи. 
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами. 
7. Якщо Комісія визначила що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей. 
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого. 
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Терміни подання та розгляду Заяв
1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву. 
2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом  1 робочого дня з дати подання Заяви. 
3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3  робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування. 
4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

Коментарі